Jak zaczynać w zawodzie copywritera? Co radzą doświadczone copywriterki?

Porady dla początkujących copywriterów. Doświadczone copywriterki postanowiły podzielić się kilkoma wskazówkami dla osób, które zaczynają swoją przygodę z copywritingiem. Sprawdź jakie mają tipy!

Porady dla początkującego copywritera

Poprosiłam “instagramowe” koleżanki po fachu, aby podpowiedziały coś początkującym copywriterom i osobom, które chcą spróbować swoich sił w copywritingu. Jak organizować sobie pracę jako copywriter? Jak się wyróżnić wśród tłumu? Jakie cechy w sobie wzmacniać? Czy copywritingu można się nauczyć? Zobacz co radzą copywriterki, które już od lat zajmują się pisaniem tekstów. Na koniec dodałam też rady od siebie.

 

Co radzą copywriterki?

Rób inaczej niż wszyscy. Kiedy wszyscy copywriterzy piszą pod ogłoszeniem “priv”, “priv”, “priv”, Ty się konkretnie przedstaw i powiedz, co klient będzie miał z tego, że Ciebie wybierze. Niech widzą!

Kiedy wszyscy piszą “przyjmę gruz zlecenia”, Ty wrzuć śmiechową historyjkę jak z “Chwili dla Ciebie”, jak zrobił to kiedyś @chcesztresc.pl.

A kiedy wszyscy wysyłają nudne maile z “Copywriter – współpraca” w tytule, Ty napisz tam coś, co zaskoczy Twojego klienta. Na przykład “Szczęść Boże”.*

*Dostałam kiedyś takiego maila. Zadziałało. Ale poszukaj jeszcze innego tytułu.

 

 Pamiętaj, że klienci nie płacą ci za napisanie tekstu, ale za to, żeby tekst zrealizował określony cel. Jeśli to potrafisz, jesteś cennym specjalistą!

 I od czasu do czasu warto przypomnieć o tym klientom 😉 Dlatego, wyceniając swoje usługi, weź pod uwagę nie tylko czas spędzony na pisaniu tekstu, ale także masę innych umiejętności:


• Research informacji,
• poznanie docelowego odbiorcy,
• przegląd konkurencji,
• obmyślenie koncepcji tekstu,
• 2-3-krotną redakcję tekstu.

Taaak… Skuteczny tekst nie powstaje w 15 minut. Więc nawet jeśli dopiero zaczynasz, nie postrzegaj swojej pracy wyłącznie jako klepania w klawiaturę. Bo copywriting to o wiele więcej!

Jakie rady mam dla początkującego copywritera?

Przede wszystkim uwierz w siebie! Dobrego pisania można się nauczyć

Jeśli nigdy nie miałeś/łaś styczności z copywritingiem, zacznij od dobrego kursu. Ja od siebie bardzo polecam kurs „zostań copywriterem” od Tekstowni.pl. Na kursie dowiesz się wszystkiego, co będzie Ci potrzebne do pracy i stworzysz swoje pierwsze portfolio. 

Jeśli po jego ukończeniu nie czujesz się jeszcze zbyt pewnie, śmiało poszukaj pracy w agencji. Po kilku dobrych opiniach na temat swoich prac na pewno nabierzesz więcej pewności siebie.

Poszukaj klientów wśród swoich znajomych lub sam/a napisz do wybranych firm. Ja tak właśnie zdobyłam pierwszego klienta. Napisałam maila do pewnej firmy, informując, że jestem początkującym copywriterem i z chęcią podejmę z nimi współpracę, aby załapać doświadczenia. Udało się. 

Na koniec pamiętaj, że nie musisz wiedzieć wszystkiego od razu! Tzw. klątwa wiedzy potrafi skutecznie utrudnić Ci start.

 

Chcesz być naprawdę dobrym copywriterem? Najpierw zacznij z tym, co masz i bądź cierpliwy. Ucz się marketingu i psychologii sprzedaży, zadbaj o swój wizerunek w sieci, otaczaj się dobrymi, pozytywnymi ludźmi i życz każdemu jak najlepiej, nawet swojej konkurencji. Rób wszystko, co tylko możliwe, by stale doskonalić swoje umiejętności.

Zastanów się nad tym, dla jakich klientów chcesz pracować, o czym chcesz pisać i w czym chcesz się specjalizować. Czytaj każdego dnia i (nie tylko książki branżowe czy czasopisma marketingowe), ale również inne gatunki literackie, by poszerzać swoje perspektywy.
Gdy potrzebujesz wsparcia – nie bój się prosić o pomoc bardziej doświadczonych copywriterów czy copywriterek i nie bój się zadawać pytań klientom. Ufaj swojej intuicji, ale też miej dystans do innych i własnej pracy.

 

 

Od samego początku zgłębiaj obszary marketingu, psychologii sprzedaży, komunikacji z klientem i umiejętność negocjacji. Zdobyta wiedza przyda się w copywritingu, ale przede wszystkim – w pozyskiwaniu zleceń. Jeśli nie nauczysz się sprzedawać swojej usługi, to nie pomoże nawet najlepszy warsztat pisarski 🙂

 

1. Nie czekaj na wenę lub motywację. Podziel zadania na mniejsze kroki i zaplanuj je. Gdy będziesz mieć gorszy dzień – to ułatwi Ci pracę nad zleceniem.


2. Zadbaj o bufor czasowy. Na realizację zlecenia zarezerwuj więcej czasu niż potrzebujesz. Gdy życie pokrzyżuje Ci plany – zaoszczędzisz sobie stresu i pracy pod presją czasu.

 

Jako copywriter masz magiczną moc, która sprawia, że proste słowa zamieniają się w porywające zdania. Zasady SEO nie są żelazne i możesz je luzować. Liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość upchniętych słów kluczowych! 😉

Wiele osób zastanawia się, jak zostać copywriterem i spodziewa się jakiegoś skomplikowanego procesu. Tymczasem to naprawdę nic trudnego. Na pewno przyda Ci się podstawowa wiedza z tego zakresu, ale zdobędziesz ją w praktyce! 🙂
Pamiętaj, że pisanie powinno być dla Ciebie przyjemnością, a nie karą. Nie traktuj tego w ten sposób, że ktoś daje Ci kartkę i każe pisać na tematy, o których nie masz pojęcia. Podejdź do tego inaczej. Masz szansę się wykazać! Użyj swoich zdolności pisarskich i przedstaw nawet najtrudniejsze zagadnienie w prosty i przystępny sposób. Dodatkowo z każdym tekstem zdobywasz nową wiedzę. Bycie copywriterem to świetna sprawa pod warunkiem, że bawisz się słowami, a nie na siłę próbujesz je skleić.



Kiedy piszesz, piszesz zawsze do człowieka, więc pisz konkretnie nie: Lubię czytać a Pożeram trillery. Takie zdania bardziej działają na wyobraźnię.

I na koniec coś ode mnie. Nie zniechęcaj się i nie przebywaj zbyt długo na facebookowych grupach dla copywriterów. Ćwicz pisanie. Twórz przykładowe posty na potrzeby publikacji w social mediach, redaguj wpisy blogowe, newslettery, slogany reklamowe i opisy produktów. Zobacz w czym czujesz się najlepiej. Jeśli potrzebujesz mentora, odezwij się do któregoś copywritera. 

Opcję mentoringu dla copywriterów oferuje np. Maciej Wojtas (koniecznie zapisz się na jego newsletter!) Jeśli nie wiesz o czym pisać, poproś innych copywriterów o przykładowe briefy zleceń, aby nabrać nieco więcej wprawy. Ceń swoją pracę. Dobry kurs o wycenianiu swojej pracy i tworzeniu ofert ma Jacek Kłosiński.

Warto też zadbać o dobrą komunikację z klientem i już na wstępie wyjaśnić mu jak wygląda współpraca z copywriterem.

Mamy nadzieję, że te rady Ci się przydadzą. A w razie pytań, dylematów i dramatów – nie wahaj się i napisz do którejś z nas! Chętnie pomożemy. Fotki są podlinkowane do naszych profili na Instagramie, więc klikaj i odzywaj się. Powodzenia w pracy copywritera. Oby edytor tekstu Ci się nie wieszał, a klawiatura lekką była. Czy coś.

 

Aleksandra Horak
Scroll to Top

Kontakt ze mną

Możesz też wypełnić formularz kontaktowy: