Jakie są rodzaje marketingu?
Dawno, dawno temu chcąc, aby ktoś dowiedział się o Twoich towarach czy usługach, musiałbyś wyjść na ulicę i wykrzykiwać hasła nakłaniające przechodniów do ich zakupu. Na szczęście w miarę upływu lat pojawiły się inne metody dotarcia do potencjalnych klientów. Po roku 1450, gdy Gutenberg wynalazł ruchome czcionki – możliwe było masowe drukowanie, a w roku 1839 rozwieszanie plakatów na ulicach stało się tak nagminne, że w Londynie musiano tego zakazać! Niemal 30 lat później zarejestrowano pierwszy wynajem billboardów. Dziś, w dobie Internetu, zaawansowanych technologii, rozkwitu social mediów etc., możliwości marketingowe są ograniczone już tylko przez budżet i wyobraźnię. Opcji na marketing w sieci dla twojego biznesu jest bardzo wiele, dlatego dobrze, abyś orientował się jakie są rodzaje marketingu i co tak naprawdę masz do wyboru, kiedy zależy ci na rozpromowaniu twojego produktu. W tym artykule przedstawimy ci główne i najważniejsze rodzaje marketingu internetowego.
Marketing internetowy i jego najbardziej popularne odmiany
Podział marketingu w sieci pod względem mediów
Działaniami przynoszącymi w ostatnich czasach najlepsze rezultaty są kampanie reklamowe w sieci, a marketing internetowy możemy podzielić m.in. względem mediów, jakimi się posługuje. Stąd też takie terminy jak e-mail marketing, Facebook marketing czy Google marketing. W ich obrębie znajdują się wszystkie (płatne i bezpłatne) zabiegi marketingowe i sposoby dotarcia do użytkowników, które oferuje ci dane medium.
Kategoryzacja marketingu internetowego ze względu na obszar prowadzonych działań
Istnieje także bardziej ogólny sposób klasyfikacji marketingu w Internecie. Uwzględnia on obszary, w których prowadzone są działania marketingowe. Zgodnie z tym podziałem można mówić zatem o pojęciach takich, jak:
- marketing mobilny (ma za zadanie zaskarbić sobie uwagę użytkowników wszelkich urządzeń mobilnych),
- social media marketing (marketing społecznościowy czyli działania marketingowe na platformach społecznościowych tj. Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Twitter etc.)
- oraz marketing w wyszukiwarkach internetowych czyli Search Engine Marketing (SEM) i Search Engine Optimization (SEO), który ma za zadanie osiągnięcie możliwie jak najwyższych pozycji strony czy sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania.
Klasyfikacja marketingu online ze względu na specyfikę tworzonych i udostępnianych treści
W tym podziale na celowniku jest rodzaj materiałów reklamowych, jakimi chcemy zwrócić uwagę swoich przyszłych klientów. Cała koncepcja marketingu zbudowana na wykorzystywaniu atrakcyjnych i wartościowych dla użytkownika treści nosi miano content marketingu.
Content marketing opiera się nie tylko na rodzaju udostępnianych materiałów, ale również na miejscu ich lokowania, a także wpływie konkretnych treści na promowanie biznesu i konkretnych usług, które świadczysz. W tym przypadku, przykładowo jeśli nagrywasz, udostępniasz i promujesz swoje filmy – mowa jest o video marketingu.

Rodzaje marketingu a sposoby dotarcia do potencjalnego klienta
Czasem, aby dotrzeć do większego grona zainteresowanych – warto zrobić to za czyimś pośrednictwem czyli wykorzystać tzw. marketing partnerski i sieci afiliacyjne. Ten rodzaj marketingu opiera się m.in. na udostępnianiu przestrzeni reklamowej na banery czy inne reklamy displayowe zachęcające do kliknięcia i zakupu twojego produktu i usługi. Osoba czy też strona internetowa, na której wyświetla się twoja reklama otrzymuje wówczas określoną prowizję od kliknięć lub zakupów.
Ciekawą opcją na marketing jest też reklama kontekstowa, w której chodzi o promowanie towarów i konkretnych usług bezpośrednio przy artykułach czy wpisach blogowych, które najprawdopodobniej będą interesować potencjalnych klientów.
Przykład marketingu kontekstowego: świadczysz usługi szkolenia psów. Użytkownik mający problem ze swoim psem gryzącym meble zapewne zanim zdecyduje się na zakup pakietu szkoleń behawioralnych, najpierw poszuka w Internecie “co zrobić, aby pies nie gryzł mebli”. Jeśli dobrze rozegrasz kwestie SEO – użytkownik ten w wynikach wyszukiwania trafi na artykuł (np. na twoim blogu) opisującym ten problem i zawierającym odnośnik do oferty twoich treningów dla psów.
Remarketing
Jeżeli właściciel sprawiającego problemy psa z powyższego przykładu nie zdecyduje się na zakup od razu, możesz zastosować tzw. remarketing. Jest to kolejny rodzaj marketingu, który opiera się na wyświetlaniu odpowiednich treści reklamowych osobom, które już miały do styczność z twoją marką i przykładowo odwiedziły w przeszłości stronę internetową twojej firmy czy twój fanpage na Facebooku. Dzięki remarketingowi – możesz przypomnieć właścicielowi psa niszczyciela o swoim istnieniu – w różnych miejscach w sieci napotka on wówczas twoją reklamę oferującą 20% zniżki na zakup pakietu szkoleń dla psów.
Viral marketing oraz guerilla marketing czyli najciekawsze rodzaje marketingu
Jak widzisz rodzajów marketingu i możliwości ich wykorzystania w twoim biznesie jest mnóstwo, a to jeszcze nie koniec! Aby zwiększyć swoje zasięgi i rozpoznawalność marki, możesz pokusić się o rozprzestrzenianie informacji w social mediach za pośrednictwem viral marketingu czyli marketingu wirusowego. Jest to zaraz obok marketingu partyzanckiego (tzw. guerilla marketing) jeden z najciekawszych, najbardziej kreatywnych i zapadających w pamięć sposobów na dotarcie do klienta.
W marketingu wirusowym chodzi o sprowokowanie sytuacji, w której ludzie będą samodzielnie udostępniać treści dotyczące twojego biznesu. Chodzi tutaj nie tyle o konkretny przekaz, co o budowanie świadomości marki i pozycjonowanie firmy. Celem jest również wywoływanie u ludzi pozytywnych skojarzeń związanych z logo czy też z nazwą twojego produktu/usługi. Do celów marketingu wirusowego często wykorzystuje się legendy, plotki, tworzenie określonych trendów czy też chwytliwe slogany przenikające z biegiem czasu do codziennego języka mas (z pewnością kojarzysz hasła: “brawo ja”, “prawie robi wielką różnicę”, “a świstak siedzi i zawija je w te sreberka”).
Powyższa odmiana marketingu zalicza się do tzw. buzz marketingu (marketing szeptany), którego strategią jest wywołanie dialogu, czasem i sporu wśród konsumentów. Buzz marketing (od angielskiego buzz czyli szum lub brzęczenie pszczół) zbudowany jest na przekonaniu, że interakcje między użytkownikami mocno wpływają na cały przekaz marketingowy.
Z kolei marketing partyzancki (guerilla marketing) bazuje na niekonwencjonalnych, mocno oryginalnych pomysłach przedstawienia produktu oraz ma na celu zainteresowanie (a czasem nawet zaszokowanie, zdumienie czy wręcz oburzenie) odbiorcy.
Zadanie dla ciebie: wpisz teraz w google grafika hasło: marketing partyzancki przykłady i zobacz, jak genialne pomysły potrafią mieć specjaliści od guerilla marketingu. Który przykład podobał ci się najbardziej? Przyznaj, że na widok niektórych reklam robisz “wielkie wow”. O to właśnie chodzi w marketingu partyzanckim – aby zrobić jak największe wrażenie na odbiorcy!
Inbound marketing
Niejako w opozycji do tego rodzaju marketingu znajduje się marketing przychodzący (inbound marketing), w myśl którego to nie ty musisz wychodzić do klientów, ale to nabywcy powinni samodzielnie odnaleźć ciebie, a ty musisz im to tylko sprytnie umożliwić.
Inbound marketing jest powiązany ze sposobem budowania i utrzymywania relacji z klientami zwanym permission marketingiem. W myśl marketingu przyzwolenia, klient wyraża chęć i zgodę na otrzymywanie materiałów reklamowych czy powiadomień o nowościach (np. subskrypcja kanału na YouTube, newslettera) stąd większa pewność firmy, że faktycznie trafia się do osób mogących być najbardziej zainteresowanych produktem.
Do najważniejszych technik inbound marketingu zaliczyć należy:
- promowanie marki na portalach społecznościowych,
- regularne prowadzenie firmowego bloga,
- działania SEO,
- udostępnianie użytkownikom e-booków, organizowanie webinarów czy nagrywanie podcastów.
Oczywiście rodzajów marketingu jest o wiele więcej. Wymienione w niniejszym artykule są najważniejsze i najbardziej popularne w ostatnich czasach. Ważne jednak, aby marketing dla naszego produktu wynikał z przemyślanych strategii. Decydując się na określony rodzaj marketingu należy dostosować go przede wszystkim do docelowych odbiorców, a wszystkie działania opierać na wiedzy i badaniach osadzonych we współczesnych realiach rynkowych.