Kim jest copywriter i content writer?

Czy copywriter kopiuje, a content writer pisze po kątach? I gdzie w tym wszystkim ma się odnaleźć SEO copywriter? Sprawdź najistotniejsze różnice pomiędzy tymi zajęciami i dowiedz się, kogo potrzebuje Twoja firma. Czym zajmują się osoby zatrudnione na stanowisku copywritera, content writera i SEO copywritera? Jakie rodzaje tekstów tworzy każdy z nich?

Kim jest copywriter?

Copywriter – kto to taki? Kiedy pewnego dnia powiedziałam komuś, że jestem copywriterem, ten ktoś chyba nie do końca wiedział, czym ja się właściwie zajmuję. Kojarzył copywriting z kopiowaniem i kserowaniem dokumentów firmowych, więc wyszło dość zabawnie. Copywriting często jest też mylony lub błędnie kojarzony ze słowem copyright, czyli prawami autorskimi. O mitach, które dotyczą zawodu copywritera i tym, z czym ludzie kojarzą sobie ten zawód, powinien powstać osobny wpis, ale tymczasem skupmy się na tym, czym tak naprawdę zajmuje się copywriter. Otóż tworzy on teksty na potrzeby szeroko pojętego marketingu i reklamy. Copywriter redaguje opisy produktów i kategorii dla sklepów internetowych, redaguje treści zakładek na firmowe strony www i landing page. Specjalnością copywritera są też często chwytliwe hasła i slogany, nazwy produktów czy też scenariusze do spotów reklamowych.


Copywriter powinien bezbłędnie władać polszczyzną to oczywiste, jednak moim zdaniem dobry copywriter powinien wykazywać się przede wszystkim empatią, czyli potrafić wczuć się w rolę klienta swojego klienta. Zadaniem copywritera jest sprzedać! Teksty, które wypuszcza spod klawiatury, muszą zachęcić odbiorców i sprawić, że klient zdecyduje się na zakup produktu lub usługi. Nie manipuluje on jednak odbiorcami, jak twierdzą niektórzy. Copywriter umiejętnie posługuje się za to psychologią sprzedaży i językiem korzyści. Świetnie, jeśli potrafi jeszcze odpowiednio używać storytellingu.

 

Przeczytaj też: Jak wygląda współpraca z copywriterem?

Content writer – co to za zawód?

 

 

Content writer w przeciwieństwie do copywritera – nie skupia się tak bardzo na sprzedażowym charakterze tekstów, ale na jego merytoryce. Redaguje artykuły tematyczne, które budują wizerunek firmy. Przywiązuje dużą wagę do researchu, musi też dobrze orientować się w danym temacie czy specyfice branży. Teksty, które wypuszcza spod swojej klawiatury content writer, często są bardzo specjalistyczne i wyczerpują dane zagadnienie. Content writer pisze m.in. e-booki i artykuły na blogi. Treści, które powstają w ramach content writingu sprawiają, że można lepiej wypozycjonować stronę. Co to daje? Możliwość pozyskiwania potencjalnych klientów z tzw. ruchu organicznego. Są to użytkownicy, którzy trafiają na daną witrynę www poprzez wyniki wyszukiwania Google, a nie np. z reklam. 

Content writing a copywriting – różnice

Słowa copywriter i content writer często stosowane są zamiennie lub też content writera nazywa się po prostu także copywriterem. Warto zdawać sobie sprawę, że do copywritera Twoja firma powinna zgłosić się, gdy potrzebuje tekstów bardziej sprzedażowych, a do content writera po treści bardziej merytoryczne, rozbudowane i specjalistyczne. Regularne i przemyślane działania z zakresu content writingu pozwalają zaskarbić zaufanie odbiorców oraz wypracować sobie pozycję eksperta w branży. Jest to szczególnie istotne w momencie, kiedy celem Twojego biznesu nie jest tylko i wyłącznie sprzedaż, ale nawiązanie trwałej więzi i relacji z grupą docelową. Działania w ramach content writingu i copywritingu doskonale się uzupełniają. Dobry copywriter może także świetnie sprawdzić się jako content writer. Ja świetnie się czuję w obu tych rolach! Pisaniem zajmuję się od 2012 roku. Robię to już tyle lat i jeszcze mi się nie znudziło, więc to musi być prawdziwa miłość. 🙂

SEO copywriter – czym się zajmuje?

SEO copywriter zajmuje się natomiast głównie tworzeniem tekstów na potrzeby działań SEO (czyli wszystkich działań, które są związane z pozycjonowaniem strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google). SEO copywriter musi być zaznajomiony z tym, w jaki sposób optymalizować tekst (jak naturalnie rozmieszczać w nim kluczowe frazy, jak redagować nagłówki, meta title czy meta description). Dawniej tworzyło się teksty, które nie były zbyt wartościowe dla użytkownika, a były pisane typowo pod wyszukiwarki. Dzisiaj jednak algorytmy Google działają w takim sposób, że to jednak jakościowy i merytoryczny content stał się na wagę złota. Z tego względu SEO copywriter musi dzisiaj dość, że pisać do ludzi, to jeszcze zadbać o całą strukturę tekstu w taki sposób, aby wujek Google ją polubił, a to wcale nie jest łatwe zadanie!


Wszystkie te specjalności na pewnym etapie się ze sobą zazębiają i wzajemnie uzupełniają. Publikując treści w internecie, trzeba mieć jednak świadomość, w jaki sposób redagować teksty w zależności od celów, które chce się osiągnąć. Inaczej pisze się teksty do zakładek na stronie www, a inaczej wpisy na firmowego bloga. Inną strukturę ma opis produktu i czym innym wyróżnia się artykuł ekspercki. Jeśli nie wiesz, jak zabrać się do pisania treści dla swojego biznesu – zgłoś się do mnie. Chętnie podpowiem Ci najlepsze rozwiązania i napiszę treści dla Twojej firmy, które pokochają Twoi odbiorcy.

Mam nadzieję, że ten wpis będzie dla Ciebie przydatny. Zachęcam też do pobrania e-booka z gotowymi pomysłami na posty na social media dla każdej branży oraz sposobami na kreatywność. Zgarnij go, zapisując się na mój newsletter.

 

O tym, kto to jest copywriter i content writer posłuchasz w 5. odcinku mojego podcastu Ja Ci to mówię – jest dostępny na platformie Spotify i Youtube).

Wpadnij też na mojego Instagrama: @aleksandracopywriter

Kim jest copywriter i content writer? Posłuchaj o tym w piątym odcinku mojego podcastu, który nagrywałam na 22. piętrze Sky Towera w biurze agencji interaktywnej Seolit. 🙂

Aleksandra Horak
Scroll to Top

Kontakt ze mną

Możesz też wypełnić formularz kontaktowy: